Het Mediterrane Dieet

Diëten zijn als modes. Ze raken populair en op een bepaald moment doet niemand er meer aan. Sonja Bakker heeft een tijdje voedselminnend Nederland gedomineerd en het dieet van Dr. Atkins is nog steeds razend populair. Zo is op dit moment Het Mediterrane Dieet ernstig in trek.

Uit bevolkingsonderzoek uit de jaren ’60 en ’70 bleek dat mensen woonachtig in Griekenland en Italië over het algemeen langer leefden dan elders in Europa en de Verenigde Staten. Ziektes als kanker, diabetes en overgewicht kwamen hier destijds significant minder voor. Het grootste verschil in levensstijl tussen deze mensen was de voeding die zij tot zich namen. Op basis hiervan is er veel onderzoek gedaan naar het dieet van deze Grieken en Italianen.

Het mediterrane dieet

Recent onderzoek van de University of Exeter Medical School heeft uitgewezen dat er een positief effect is tussen dit dieet en cognitie. Zij bekeken een aantal studies met betrekking tot het mediterrane dieet en cognitie. Uit negen van de twaalf onderzochte studies bleek dat dit dieet leidt tot minder cognitieve achteruitgang en een lager risico op dementie.

Op dit moment verschilt het dieet tussen de gebieden rond de Middellandse Zee echter nauwelijks met die van andere delen uit Europa. De spectaculaire verschillen die in de eerder besproken bevolkingsonderzoeken werden aangetoond zijn op dit moment niet meer van toepassing.

Maar waaruit bestaat dit ogenschijnlijk geweldige dieet dan? Het is gebaseerd op de traditionele keuken van de Middellandse Zeegebieden als Portugal, Griekenland, Italië en Spanje. Over het algemeen luidt het devies: veel fruit, groente, gevogelte, vis, noten en peulvruchten. Een lichte consumptie van alcohol (in de vorm van rode wijn) en olijfolie horen ook tot de basisingrediënten. Rood vlees en andere dierlijke vetten worden het liefst vermeden. Zout als smaaktoevoeging, zoals in de westerse keuken vaak gebeurd, kan worden vervangen door de toevoeging van kruiden.

Het Mediterrane Dieet vertoont overeenkomsten met enkele bevindingen uit De Voedselzandloper (zie Voedselgeometrie op deze blog). Zo is de methode gericht op de Glycemische Index (GI: snelheid waarmee koolhydraten worden verteerd en opgenomen als suiker in de bloedbaan) en de Glycemische Lading (GL: maatstaaf van het aantal koolhydraten in voedingsmiddelen). Volgens het dieet dient men voorzichtig zijn met de GL van voedingsmiddelen en zo laag mogelijke GI-koolhydraten te consumeren. Het woord ‘Dieet’ is wellicht een beetje misplaatst bij Het Mediterrane Dieet. Dit komt omdat een dieet over het algemeen wordt geassocieerd met gewichtsverlies en een tijdelijke aanpassing van de gebruikelijke voedingsstijl. Het Mediterrane Dieet is echter een voedingsstijl die men zich dient aan te leren en levenslang te volgen.

Het mediterrane dieet 2

Het grote gevaar van diëten is dat er geld aan verdient moet worden. Het dieet moet zo positief mogelijk op de markt gebracht worden zodat zoveel mensen overstappen op het volgen van dit dieet. De aanbieders van welk dieet dan ook benoemen alleen de voordelen en vergeten voor de aardigheid te vermelden dat op de lange termijn diëten vaak niet vol te houden zijn en zelfs in sommige gevallen ongezond zijn. Zo zijn er op de officiële website van het mediterrane dieet enkel positieve kreten waar te nemen. Men valt af, het is lekker, goed voor de hersenen, gemakkelijk vol te houden, niet duur etc. Naar mijn mening moet er altijd een kritische houding tegenover diëten gehouden worden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s